Articles - Special Issue

Homebound education using ITC: outcomes from an italian study


Abstract


This contribution examines Homebound Education in Italy, focusing especially on results from a national survey on the educational use of technologies with students who, for health reasons, cannot attend traditional educational tracks on a regular basis. Analysis of these results has yielded indications that modes of technology use are not always wholly appropriate for facing the issues that arise. However, when grounded on effective educational models and strategies, technology-supported approaches could provide precious help in the socio-educational inclusion of homebound students.

Keywords

Homebound Education; ICT; Inclusion; Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Network Technologies and Home Education

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/100

References


Becta (2008). Learning in the family: Parental engagement in children’s learning with technology . Bakewell, UK:: Intuitive Media Research Services.

Benigno V. (2004). Information Communication Technology as a support to learning and teaching processes in hospitals. In J.Nall, R. Robson (eds.). Proceedings Of E-Learn. Vol.3. Norfolk, Va, USA: AACE, pp. 2274-2279.

Benigno V. (2009). Progettare e gestire percorsi e-learning ispirandosi al Learner Centered Oriented. TD-Tecnologie Didattiche , 46, 17 (1). Ortona, IT: Edizioni Menabò, pp. 16-25.

Benigno V., Capuano N., Mangione G., Repetto M. (2011). Wiring individualized Special Education: multiperspective and personalized access to a knowledge hub . In F. Ugolini, V. Tsipidis (eds.). Proceedings International Conference ICT for Inclusive Learning: the way forward . Atene, GR: Euroacademy Association, pp. 128-133.

Benigno V., Manca S. (2011). L’apprendimento nella scuola del futuro. Dal laboratorio di informatica alle classi digitali: un’indagine per capire l’evoluzione dei nuovi processi di in segnamento. Atti del Convegno DIDAMATICA 2011 (Politecnico di Torino, 4-6 Maggio 2011), http://didamatica2011.polito.it/content/download/ 288/1159/version/1/file/Full+Paper+MANCA.pdf (ultima consultazione 31.05.2013)

Capuano N., Mangione G.R., Salerno S. (2012). Il Knowledge Hub: un repository semantico per la Special Education. In G. Trentin (ed.), Reti e inclusione educativa: il sistema di supporto WISE , cap. 6. Milano, IT: Franco Angeli.

Cavalli A., Argentin G. (eds.) (2010). Gli insegnanti italiani: come cambia il modo di fare scuola. Terza indagine dell’Istituto IARD sulle condizioni di vita e di lavoro nella scuola italiana. Bologna (IT): Il Mulino.

Gui M. (2010). L’uso didattico delle ICT. In A. Cavalli, G. Argentin (eds.). Gli insegnanti italiani: come cambia il modo di fare scuola . Bologna, IT: Il Mulino.

Menichetti L. (2012). E-PeiWISE : ambiente online per la progettazione didattica assistita nella Special Education. In G. Trentin (ed.). Reti e inclusione educativa: il sistema di supporto WISE , cap. 8. Milano, IT: Franco Angeli.

OMS (2001). Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute, ICF . Trento: Erickson.

Picci P. (2012). Sapere didattico-progettuale, qualità e tipologie. In G. Trentin (ed.). Reti e inclusione educativa: il sistema di supporto WISE, cap. 7. Milano, IT: Franco Angeli.

Repetto M., Benigno V. (2012). WISEland: il percorso formativo sull’istruzione domiciliare. In G. Trentin (ed.). Reti e inclusione socio-educativa: il sistema di supporto WISE, cap. 11. Milano (IT): Franco Angeli.

Trentin G. (2009). Il progetto WISE (Wiring Individualised Special Education). Je-LKS - Journal of e-Learning and Knowledge Society , 5 (2), pp.117-123.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720