Column "Field experiences"

The “Scuola a casa” group. Social networks as tools for building meaningful ties


Abstract


Report on an experience using social networks to create connections and meaningful ties in order to overcome the difficulties and isolation of homebound people and their supporting institutions.

Keywords

scuola a casa; social networks; meaningful ties; Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Network Technologies and Home Education; Field experience column

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/102

References


AHPRU (1999). A study of Resiliency in Communities, Health Canada, Ottawa.

Alessandri G., Rossi P. G. (2012). Il supporto delle comunità online agli homebound e ai loro familiari. In G. Trentin (ed.) Reti e inclusione socio-educativa. Il sistema di supporto WISE. Milano: Franco Angeli, pp. 177-196.

Bonometti S. (2012). Il caso della comunità “Scuola a casa”. In G. Trentin (ed.). Reti e inclusione socio-educativa. Il sistema di supporto WISE. Milano: Franco Angeli, pp. 315-326.

Deluigi R. (2012). Una overview sulle comunità online di supporto agli homebound. In G. Trentin (ed.). Reti e inclusione socio-educativa. Il sistema di supporto WISE . Milano: Franco Angeli, pp. 197-210.

Folgheraiter F. (1998). Teoria e metodologia del servizio sociale. La prospettiva di rete. Milano: Franco Angeli.

Folgheraiter F. (2006). La cura delle reti. Nel welfare delle relazioni oltre i Piani di zona . Trento: Erickson.

Malaguti E., Cyrulnik B. (2005). Costruire la resilienza. La riorganizzazione positiva della vita e la creazione di legami significativi. Tr e n t o : E rickson.

Norris F. H., Stevens S. P., Pfefferbaum B.,Wyche K. F., Pfefferbaum, R. L. (2008). Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness, in American Journal of Community Psychology , 41, pp. 127- 150.

Trentin G. (2012). (ed.). Reti e inclusione socio-educativa. Il sistema di supporto WISE. Milano: FrancoAngeli.

Wenger E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity . London: Cambridge University Press.

Wenger E., Mc Dermott R., Snyder W. (2007) Coltivare Comunità di Pratica , Milano: Guerini e Associati


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720