Articles - General topics

Networked Alcesti


Abstract


This paper presents a three-year project called ALCESTI IN RETE funded by the Department of Civil Protection in Italy’s Marche Region with the cooperation of the Regional School Authority. The project created a network of 14 schools engaged in an educational intervention concerning risk prevention and mitigation. In the first year, the teachers participated in a blended course dedicated to the design of a learning environment for their students. In the second year, the students carried out learning activities using this environment. The third year was devoted to dissemination of project outcomes. The article describes the project’s context, aims, contents and methodological approach. It examines teacher training based on virtual learning communities, and also students’ collaborative role play activities. Finally, project evaluation conducted by an external evaluator is described. The overall results of the experience are very positive, despite the emergence of a few obstacles - a common occurrence in innovative projects.

Keywords

Risk prevention and mitigation; Learning communities; E-learning; continuing professional development; Cooperative learning; Project based learning; Network of schools; Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Stellar

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/160

References


Banzato M., Midoro V. (2005). Modelli di e-learning. TD-Tecnologie Didattiche, 36, pp. 62-73. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF36/banzato-midoro.pdf (ultima consultazione 09/07/2012).

Chiatti A. G. (2011). Il punto di vista degli ideatori. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 14-17.

Losito B. (2012). Valutazione del progetto ALCESTINRETE. Rapporto Interno.

Losito B. (2011). Le condizioni per l’innovazione a scuola. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 52-64.

Midoro V. (2002). Dalle comunità di pratica alle comunità di apprendimento virtuali. TD-Tecnologie Didattiche, 25, pp. 3-10. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF25/Com_Pratica.pdf (ultima consultazione 09/07/2012).

Midoro V. (2007). Educazione alla prevenzione e mitigazione dei rischi. Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche.

Midoro V. (2011). Il progetto ALCESTINRETE. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 20-49.

Pozzi F., Bocconi S. (1999). Un modello di comunicazione del formatore in rete, TD-Tecnologie Didattiche, 18, pp. 25-36. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720