Articles - Special Issue

Supporting teacher training for inclusion with wikis and web-forums


Abstract


Training student-teachers to become specialized support teachers for classroom inclusion entails adoption of an inclusive approach. In this light we conducted a training initiative that made use of wiki and web-forum tools as a means to promote a collaborative approach. In this study we performed a categorical analysis of students’ reports on the experience, identifying inclusion indexes. The collected data reveal wide-scale use of these inclusion parameters.

Keywords

Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); ICT and Inclusion; teacher education; e-learning; wiki; web forum;

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/234

References


Albanese O., Doudin P.A., Martin D. (eds.) (2003). Metacognizione ed educazione. Milano: Franco Angeli.

Albanese O. (ed.) (2006). Disabilità, integrazione e formazione degli insegnanti. Esperienze e riflessioni. Bergamo: Junior.

Albanese O., Mercadante L. (2010). L’inclusione dell’insegnante di sostegno nel gruppo classe. Riflettere e innovare. Bergamo: Junior. Beattie G., Shovelton H. (2000). Iconic hand gestures and the predictability of words in context in spontaneous speech. British Journal of Psychology, 91, pp. 473–492.

Booth T., Ainscow M. (2002). Index for Inclusion: Developing learning and participation in schools. Bristol (UK): Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).

Calidoni P. (2003). Percorsi dell’insegnamento-apprendimento. In E. Nigris (ed.). Didattica generale. Milano: Guerini.

Cacciamani S., Giannandrea L. (2004). La classe come comunità di apprendimento. Roma: Carocci.

Della Casa M. (1994). Scrivere testi. Il processo, i problemi educativi, le tecniche. Firenze: La Nuova Italia.

De Marco B., Conenna G. Mercadante L., Albanese. O. (2010). Costruire conoscenza online nella formazione dei futuri insegnanti di sostegno di Scuola dell’infanzia e primaria. Implicazioni su attivazione epistemica e autoregolazione. Poster presentato alla Summer School CKBG 2010. Comunità che creano conoscenza: formazione, innovazione, tecnologie (Aosta, 1-3 luglio 2010), URL: http://www.ckbg.org/summer2010/ (ultima consultazione gennaio 2011).

Dovigo F. (2007). Fare differenze. Indicatori per l’inclusione scolastica degli alunni con Bisogni Educativi Speciali. Trento: Erickson.

Fini A. (2006). Schede tecniche e glossario. In G. Bonaiuti (ed). E-learning 2.0. Il futuro dell’apprendimento in rete tra formale e informale. Trento: Erickson.

Finzi S. (2008). Tradimento e fedeltà. Il primo libro dell’Alzheimer. Bergamo: Moretti&Vitali Editori.

Fornasa W., Medeghini R. (2003). Abilità differenti. Processi educativi, coeducazione e percorsi delle differenze. Milano: Franco Angeli.

Frigerio A. (2004). La valutazione del tirocinio didattico. In E. Nigris (ed.). La formazione degli insegnanti. Percorsi, strumenti, valutazione. Roma: Carocci.

Garavaglia A., Ferrari S. (2006). Strumenti. In C. Rivoltella (ed.). E-tutor. Profilo, metodi, strumenti. Roma: Carocci.

Garavaglia A., Petti L. (2010). Uso del wiki come strumento a supporto della didattica online del tirocinio ADA. In O. Albanese, L. Mercadante (eds.). L’inclusione dell’insegnante di sostegno nel gruppo classe: riflettere e innovare. Bergamo: Edizioni Junior.

Ianes D. (2009). Qualche spunto di riflessione su integrazione, inclusione, disabilità, e bisogni educativi speciali. L’integrazione scolastica e sociale, 8(5), pp. 416-504.

Kanizsa S. (2004). Laboratori e tirocinio nella formazione universitaria degli insegnanti. In E. Nigris (ed.). La formazione degli insegnanti. Percorsi, strumenti, valutazione. Roma: Carocci.

Levinson S.C. (1983). Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.

Medeghini R., Fornasa W., Maviglia M., Onger G. (2009). L’inclusione scolastica. Processi e strumenti di autoanalisi per la qualità inclusiva. Gussago (BS): Vannini Editoria Scientifica.

OMS - Organizzazione Mondiale della Sanità (2007). ICF-CY. Classificazione internazionale del funzionamento, della disabilità e della salute. Versione per bambini e adolescenti. Trento: Erickson.

Varisco B.M. (2004). Il portfolio. Valutare gli apprendimenti e le competenze. Roma: Carocci.

Vygotskij L.S. (1990). Pensiero e linguaggio. Ricerche pedagogiche. Roma: Laterza.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720