Articles - Special Issue

Arts, avant-garde and new media


Abstract


This contribution examines the role occupied by the teaching of freehand drawing following reform of Italy’s secondary school system. In particular, the article focuses on the issues raised by the shift from analogical to digital drawing tools. An overview of research conducted over the past decade is provided, which suggests some possible future directions. An important open question regards the adoption of a workshop-based approach as opposed to more traditional instructional training.

Keywords

Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Learning Technology and Arts; technology; culture; media; convergence

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/251

References


Abruzzese, A. (1992). Forme estetiche e società di massa. Arte e pubblico nell’età del capitalismo. Venezia: Marsilio.

Abruzzese, A., Maragliano, R. (eds.) (2008). Educare e comunicare. Spazi e azioni dei media. Milano: Mondadori Università.

Antinucci, F. (2004). Comunicare nel museo. Roma-Bari: Laterza.

Bolter, J.D., Grusin, R. (2002). Remediation. Competizione e integrazione tre media vecchi e nuovi. Milano: Guerini e Associati.

Burgess, J., Green, J. (2009). YouTube. Milano: EGEA.

Costa, M. (2005). Dimenticare l’arte. Milano: Franco Angeli.

Costa, M. (2007). La disumanizzazione tecnologica. Il destino dell’arte nell’epoca delle nuove tecnologie. Milano: Costa & Nolan.

De Kerckhove, D. (2001). Forse soltanto l’arte può salvarci dal rischio di una mente collettiva. Telèma. Attualità e futuro della società multimediale, 23, pp. 52-57.

Didi-Huberman, G. (2007). Storia dell’arte e anacronismo delle immagini. Torino: Bollati Borighieri.

Gemini, L. (2009). Stati di creatività diffusa: i social network e la deriva evolutiva della comunicazione artistica. In: Mazzoli, L.(ed.). Network effect. Quando la rete diventa pop. Torino: Codice.

Jenkins, H. (2007). Cultura convergente. Milano: Apogeo.

Lamberti, E. (2000). Marshall McLuhan: tra letteratura, arte e media. Milano: Bruno Mondadori.

López, X., Margapoti, I., Maragliano, R., Bove, G. (2010). The presence of Web 2.0 tools on museum websites: a comparative study between England, France, Spain, Italy, and the USA. Museum Management and Curatorship, 25(2), pp. 235-249.

Maragliano, R. (2008). Parlare le immagini. Punti di vista. Milano: Apogeo.

McLuhan, M. (1964). Understanding media: the extensions of man. New York: MacGraw Hill.

Shirky, C. (2009). Uno per uno, tutti per tutti. Il potere di organizzare senza organizzazioni. Torino: Codice.

Speroni, F. (2005). Sotto il nostro sguardo. Per una lettura mediale dell’opera d’arte. Milano: Costa & Nolan.

Valeriani, L. (2004). Dentro la trasfigurazione. Il dispositivo dell’arte nella cibercultura. Roma: Meltemi.

Weinberger, D. (2010). Elogio del disordine. Le regole del nuovo mondo digitale. Milano: BUR.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720