Articles - Special Issue

Click the world: an online community for professional development of teachers


Abstract


Description of the experience of the community 'Network Play the World, formed mainly by teachers for support. The community 'aims to identify areas and times of training and exchanging information and experience among the teachers working in the field of disability', with the aim of enhancing professionalism 'taking into account their real needs and closer to the use of technology.

Keywords

networked communities; teacher training; Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL);

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/383

References


Calvani A., Rotta M. (2000), Fare formazione in Internet. Manuale di didattica online, Erickson, Trento.

Calvani A., Fini A., Pettenati M.C., Sarti L. (2005), Teorie CSCL e piattaforme Open Source per l’e-learning: verso un’integrazione, in Delfino M., Manca S., Persico D., Sarti L., Come costruire conoscenza in rete?, Menabò, Ortona.

Cole M. (1988), Cross-cultural research in the sociohistorical tradition, Human Development, n. 31, pp.137-151.

CEFRIO (2005), Work, Learning and Networked. Guide to the implementation and leadership of intentional communities of practices. http://www.cefrio.qc.ca/english/ pdf/Guide_Final_ANGLAIS.pdf

Denning, S. (2000), The springboard: how storytelling ignites action in knowledge-era organizations, Butterworth-Heinemann, Boston.

Dutto M.G. (2003), Sviluppo professionale, in Cerini G. e Spinosi M. (a cura di), Voci della scuola, Tecnodid, Napoli.

Lave J. e Wenger E. (1990), Situated learning: legitimate periperal participation, Cambridge Unversity Press, Cambridge, UK.

Manca S., Sarti L. (2002), Comunità virtuali per l’apprendimento e nuove tecnologie, in TD - Rivista di tecnologie didattiche, n. 25, Menabò, Ortona.

Midoro V. (2002), Dalle comunità di pratica alle comunità di apprendimento virtuali, in TD - Rivista di tecnologie didattiche, n. 25, Menabò, Ortona.

Persico D., Manca S. (2000), Valutazione qualitativa di un sistema di computer conferenza nella formazione a distanza, in TD - Tecnologie Didattiche, n. 21, Menabò, Ortona, pp. 35-41.

Salis S., Depietro L., Fiotto V., Lao F., Marras S. (2002), Comunità di pratiche, di apprendimento e professionali: una metodologia per la progettazione, Strumenti Formez, n. 10, Area Editoria e Documentazione.

Schön D.H. (1993), Il professionista riflessivo, Dedalo, Bari.

Spinosi M. (2002), Formazione in servizio in Cerini G., Spinosi M. (a cura di), Voci della scuola, Tecnodid, Napoli.

Trentin G. (2004), Apprendimento in rete e condivisione delle conoscenze, Franco Angeli, Milano.

Varisco B. (2002), Costruttivismo socio-culturale. Genesi filosofiche, sviluppi psico-pedagogici, applicazioni didattiche, Carocci, Roma.

Wenger E. (1998), Communities of practice: learning, meaning and identity, Cambridge University Press, New York.

Wenger E. (2001), Supporting communities of practice: a survey of community-oriented technologies. http://ewenger.com/tech

Zucchermaglio C. (2002), Psicologia Culturale dei Gruppi, Carocci, Roma.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720