Articles - Special Issue

Philosophy mediated by technology


Abstract


The combination of philosophy and technology not mentioning the great examples in the research landscape, especially in strictly educational, but its philosophy, which in a dialogical basis of its foundations, accords well with the possibility 'of new communication technologies.

Keywords

Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); ORA; philosophical reasoning; distance partner; it;

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/472

References


Brown A.L. e Campione J.C. (1990), Communities of learning and thinking: Or a context by any other name, Human Development, n. 21, pp. 108-125.

Bruckman A. (2000), Situated support for learning: Storm’s weekend with Rachel, Journal of the Learning Sciences, n.9, pp. 329-372.

Bruner J. (1998), La cultura dell’educazione, Feltrinelli, Milano.

Calvani A. e Rotta M. (2000), Fare formazione in Internet, Erickson, Trento.

Cesareni D. e Caravita S. (in corso di stampa), Pensiero individuale, pensiero collettivo: processi collaborativi a vari livelli, dal gruppo alla rete, in M. Beatrice Ligorio e S. Caravita (a cura di) Costruzione collaborativa di conoscenze: dal gruppo in classe al gruppo in rete, Istituto Carlo Amore, Roma.

Cesareni C., Ligorio M.B., Pontecorvo C. (2001), Discussione e argomentazione in un forum universitario, TD - Tecnologie Didattiche, vol. 24, n. 3, pp. 55-65.

Cosentino A. (1991), Lipman e la Philosophy for children, Bollettino SFI, n. 142.

Fasulo A. e Pontecorvo C. (1999), Come si dice, Carocci, Roma.

Garrison D. R. (1992), Critical thinking and selfdirected learning in adult education: an analysis of responsibility and control issues, Adult Education Quarterly, n. 42 (3), pp.136-148.

Kaye A. (1994), Apprendimento collaborativo basato sul computer, TD - Tecnologie Didattiche, n. 4, Autunno 1994, pp. 9-21.

Koschmann T. (2002), Dewey’s contribution to the foundations of CSCL Research, in G. Stahl (a cura di) Atti del Convegno Computer Supported Collaborative Learning, Boulder, Colorado, pp. 17-22.

Ligorio, M.B. (1996), Le comunità di Apprendimento: tutti apprendisti, tutti scienziati, tutti insegnanti, in Trentin G. (cura di) Didattica in rete: internet, telematica e cooperazione educativa, Edizioni Garamond, Roma, pp. 71-81.

Lipman M. (1988), Critical thinking. What can it be?, Educational Leadership, n. 46(1), pp. 38-43.

Lumbelli L. (1985), Psicologia dell’educazione. La comunicazione, Il Mulino, Bologna.

Miller L., Connelly M. (1996), Critical thinking across the curriculum project, Lee’s Summit, Missouri - U.S.A.

Melchiori R. (2000), La tecnologia dell’informazione e della comunicazione nell’istruzione scolastica. I risultati del secondo studio internazionale Iea-Sites, FrancoAngeli- Cede, Roma.

Napodano M. (1998), Philosophy for children, Alfredo Guida Editore, Napoli.

Newman D. R. (1996), How can WWW-based groupware better support critical thinking in CSCL?, in U. Busbach, D. Kerr e K. Sikkel (eds) CSCW and the Web - Atti del 5th ERCIM/W4G Workshop, Sankt Augustin, Germania.

Pinto G. e Bombi A.S. (1999), Sistemi simbolici e notazione figurativa. in C. Pontecorvo (a cura di) Manuale di psicologia dell’educazione, Il Mulino, Bologna, pp. 115- 143.

Pontecorvo C. (a cura di) (1999), Manuale di psicologia dell’educazione, Il Mulino, Bologna.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720