Articles - Special Issue

Action research online: new models for educational innovation and experimentation


Abstract


Telematics technologies and action research can combine fostering new models of educational innovation and experimentation are able to make their case theory cutting phenomenological and hermeneutic and tackle the problem of validation of results.

Keywords

Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Learning and Telematics; innovation; experimentation;

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/652

References


E. Becchi, Ricerca azione: riflessioni su voci di dizionari, annuali, enciclopedie, Scuola e città, 1992, 4-pp. 145-149. E. Becchi, B. Vertecchi (a cura di), Manuale critico della sperimentazione educativa, Angeli, Milano, 1984.

A. Calvani, Ricerca qualitativa e costruttivismo, in Studium Educationis, Cedam, Padova, 2, 1998 pp. 231- 241.

J. Elliot, A. Giordan, C. Scurati, La ricerca azione, metodiche, strumenti, casi, Bollati Boringhieri, Torino, 1993.

F. Frabboni, Per una teoria razionalistica della ricerca azione, Scuola e città, 8, agosto, 1988, pp. 332- 334.

M. Grosso Nicolin, E. Scialla, Dinamica dei processi innovativi e scuole efficaci nella ricerca di Michael Huberman, Irrsae, Piemonte, 1991.

G. Guba and Y.S. Lincoln, Fourth Generation Evaluation, Sage Publications, Newbury Park, California, 1989.

M. Huberman, Rassegna degli studi empirici recenti nel campo dell’innovazione scolastica, in M. L Giovannini, La valutazione delle innovazioni nella scuola, Cappelli Editore, Bologna, 1988, p. 127-145.

P. Jenlik e A.A. Carr, Conversation as a Medium for Change in Education, Educational Technology, XXXVI, 1, 1996, pp. 31-38

Y. S. Lincoln and E. G. Guba, Naturalistic Inquiry, Beverly Hills, Ca. Sage, 1985.

P. Orefice, La ricerca azione partecipativa. Appunti teorici e metodologici in C. Scurati, G. Zanniello op. cit pp. 61-70.

J. P. Pourtois, H. Desmet, W. Lahaye, La pratica interattiva della ricerca e dell’azione nelle scienze umane, in C. Scurati, G. Zanniello, (a cura di), La ricerca azione, Tecnodid, Napoli 1993, pp. 83-99.

C. C. Ragin , “Casing” and the process of social inquiry, in C.C. Ragin, H.S. Becker (eds), op. cit., pp. 217-226.

C. C. Ragin, H. S. Becker (eds), What is a case, exploring the Foundations of Social Inquiry, Cambridge University Press, 1992.

G. Pozzo (a cura di), Insegnando s’impara, ricerca azione in classe e sviluppo professionale dell’insegnante, IRRSAE Piemonte, 1998.

C. Scurati , G. Zanniello (a cura di), La ricerca azione, Tecnodid, Napoli 1993.

G. Trentin, Didattica in rete, Garamond, Roma, 1995.

C. Trombetta (a cura di), Ricerca azione e psicologia dell’educazione, una sperimentazione per l’orientamento educativo, Armando, Roma, 1988

G. Zanniello, Una possibile integrazione tra la sperimentazione classica e la ricerca azione, in C. Scurati , G. Zanniello, op. cit. pp. 7-26.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720