Articles - Special Issue

Deafness, language and culture


Abstract


Reflections on the relationship between sign language, speech and cultural development of the education of deaf people in different times and places.

Keywords

Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Computers; Learning; Disabilities; Information and Communication Technology (ICT); Deafness; Language; Culture

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/745

References


Bion, R. (1962) Apprendere dall’esperienza, Trad. it. 1972, Roma, Armando.

Chiappini, G.P. e Moraglia, E. (1992) Abilità matematiche di base, Torino, S.E.I.

Chiappini, G.P. et al. (1991) Progetto di rete telematica per alunni sordi, Genova, Rapporto tecnico del C.N.R., Istituto per la Matematica Applicata.

Chiappini, G.P. et al. (1988) ‘L’uso di tecnologie informatiche nella riabilitazione e nell’inserimento scolastico dei bambini affetti da sordità’, Firenze, Atti del 1° Convegno Nazionale “Informatica, Didattica, Disabilità”.

Conrad, R. (1978) The deaf schoolchild, N.Y., Harper & Row.

Conte, M.P. (1987) Ricerca sull’apprendimento del linguaggio dei sottotitoli da parte dei bambini sordi , Rapporto RAI-Televideo.

Conte, M.P. (1988) Films con sottotitoli graduati. Effetti sulla comprensione della trama e sulla produzione di testi scritti in bambini e ragazzi sordi, Rapporto RAI-Televideo.

Conte, M.P. (1991) I sottotitoli per bambini sordi: una porta sul futuro , Contributo al convegno “La televisione per i sordi. Pagina 777”.

Conte, M.P. (1992) ‘Il necessario intreccio tra riabilitazione cognitiva, riabilitazione uditiva e sviluppo della personalità’, Atti del Convegno “Aspetti sociali della sordità”, Roma, Università la Sapienza.

Conte, M.P. (1984) L’atteggiamento della società nei confronti della minoranza sorda, Relazione al Centenario della fondazione della Società di Mutuo Soccorso dei sordomuti genovesi.

Conte, M.P. (1986) Progetto per la realizzazione di programmi sottotitolati con difficoltà graduata per bambini non udenti, Rapporto RAI-Televideo.

Conte, M.P. (1991) Problems and findings in psychoanalitic psychotherapy with two deaf children of hearing families, Namur, International Congress European Society for Mental Health and Deafness.

Conte, M.P. e De Mola, G. (1989) ‘L’uso di tecnologie informatiche per favorire lo sviluppo cognitivo in bambini sordi’, Logopedia Contemporanea.

Conte, M.P., Pagliari Rampelli, L. e Volterra, V. (1991) ‘La costruzione del testo scritto nei bambini sordi’, in: Orsolini, M. e Pontecorvo, C. (a cura di) La costruzione del testo scritto nei bambini, Firenze, La Nuova Italia.

Conte, M.P. e Lowemberger, F. (1992) Leggo da solo, Torino, S.E.I.

Conte, M.P., Lamberti, M.R. e Zanni, M. (1993) ‘Acquisizione d’identità e sviluppo culturale di un gruppo di bambini sordi’, L’Educazione dei Sordi.

Giannotti, A. et al. (1993) Bambini sordi e sottotitoli televisivi, Rapporto RAI-Televideo.

Jacobs, L. (1980) A deaf adult speaks out, Gallaudet College Press.

Johnson, R., Liddel, S. e Erting, C. (1989) Unlocking the curriculum: principles for achieving access in deaf education, Gallaudet Research Institute Working Paper.

Klein, M. (1978) Scritti 1921-1958, Torino, Bollati-Boringhieri.

Klima, E. e Bellugi, U. (1979) The signs of language, Cambridge, Harvard University Press.

Lane, H. (1984) When the mind hears, N.Y., Random House.

Sacks, O. (1990) Vedere voci, Milano, Adelphi.

Sinkkonen, J. (1994) Hearing impairment, communication and personality development, University of Helsinki.

Spradley, T.S. e Spradley, J.P. (1978) Deaf like me, Washington, Gallaudet University Press.

Stokoe, W. (1978) Sign Language Structure, Silver Spring, Linstock Press.

Vernon, M. e Andrews, J. (1990) The psychology of deafness, Longman.

Volterra, V. (1981) I segni come parole, Torino, Boringhieri.

Volterra, V. (a cura di) (1987) La lingua italiana dei segni, Bologna, Il Mulino.

Volterra, V. et al. (1988) Transferring informations from auditory to visual modality, Rapporto RAI-Televideo.

Winnicott, D. (1973) Il bambino e la famiglia, Firenze, Giunti Barbera.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 TD Tecnologie Didattiche

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720