Column "Projects"

Coding in preschool with expert primary school teacher


Abstract


La sperimentazione qui presentata, parte del progetto Coding@scuola, contenuto nel Piano Triennale delle Attività 2015-2017 di Indire, ha l’obiettivo di studiare percorsi di pensiero computazionale nell’ultimo anno della scuola dell’infanzia in una prospettiva di verticalizzazione e focalizzazione sulle aree delle Indicazioni Nazionali per il Primo Ciclo.

Keywords

Coding; Primary School; Educational Technology; Technology Enhanced Learning (TEL); Projects Column

Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: http://dx.doi.org/10.17471/2499-4324/902

References


Berry, M. (2015). Quick start Computing Primary Handbook. Swindon, UK: BCS.

Bers, M. U. (2010). The Tangible K Robotics program: Applied computational thinking for young children. Early Childhood Research & Practice, 12(2). Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/v12n2/bers.html

Besozzi, E. & Colombo, M. (1998). Metodologia della ricerca sociale nei contesti socioeducativi. Milano, IT: Guerrini Studio.

Borri, S., Benassi, A., Guasti, L. & Nulli, G. (2015). Costruire Giocattoli con la Stampante 3D nella Scuola dell’Infanzia. Spazi di utilizzo, sperimentazione e co-progettazione didattica. In P. Calidoni & C. Casula. Education 2.0: esperienze, riflessioni, scenari. Cagliari, IT: Cuec Editrice.

Firth, N. (2014). Code generation. New Scientist, 223(2985), 38-41. Retrieved from https://www.newscientist.com/

Kazakoff, E. R., Sullivan, A., & Bers, M. U. (2013). The effect of a classroom-based intensive robotics and programming workshop on sequencing ability in early childhood. Early Childhood Education Journal, 41(4), 245-255. doi:10.1007/s10643-012-0554-5

Magnoler, P. (2012). Ricerca e formazione. La professionalizzazione degli insegnanti. Lecce, IT: Pensa MultiMedia.

Manches, A., & Plowman, L. (2017). Computing education in children’s early years: A call for debate. British Journal of Educational Technology, 48(1), 191-201. doi:10.1111/bjet.12355

Martinez, S. L., & Stager, G. (2013). Invent to learn: Making, tinkering, and engineering in the classroom. Torrance, CA: Constructing Modern Knowledge Press.

Mortari, L. (2013). Ricercare e riflettere. La formazione del docente professionista. Roma, IT: Carocci.

Nigris, E. (2000). Un nuovo rapporto fra ricerca e educazione: la ricerca-azione. In S. Mantovani (ed.), La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi. Milano, IT: Bruno Mondadori.

Ranieri, M. (2011). Le insidie dell’ovvio. Tecnologie educative e critica della retorica tecno centrica. Pisa, IT: ETS.

Wing, J.M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35.

Wing, J.M. (2008). Computational Thinking and Thinking about Computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 366(1881), 3717–3725. doi:10.1098/rsta.2008.0118

Wing, J.M. (2010). Computational Thinking: What and Why?. Link Magazine. Retrived from: https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Giovanni Nulli, Margherita Di Stasio

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Italian Journal of Educational Technology (IJET) | ISSN (print) 2532-4632 | ISSN (online) 2532-7720