Quality indicators for the analysis of communication in an online course

Main Article Content

Antonella Pezzotti
Annastella Gambini

Abstract

This study describes the development and validation of quality indicators for analyzing forums interactions in an online course in biology teaching. The aim is to evaluate the quality of communication so as to strengthen the tutor’s role and help students learn fundamental biology concepts while enhancing their collaboration competencies. The indicators are used to analyze cognitive, metacognitive and relational aspects, drawing on a content analysis methodology. The model appears to have a wide range of possible applications in other online courses.

Article Details

Section
Articles - General topics

References

Albanese O., Doudin P.A., Martin D. (2003). Metacognizione ed educazione. Milano: Franco Angeli.

Albanese O., Fiorilli C., Gnisci A. (2007). La correzione degli errori da parte degli insegnanti: tra concezioni dell’intelligenza e pratiche di discorso. Ricerche di Psicologia, XXX (2), pp. 29-57.

Anderson T., Rourke L., Garrison D. R., Archer W. (2001). Assessing Teaching Presence in a Computer Conferecing Context. Journal of Asynchronous Learning Networks. 5 (2), pp. 1-17.

Arcà M. (2005). Ricerca didattica e insegnamento. Naturalmente. 18 (1), pp. 3-9.

Carletti A., Varani A. (2007). Ambienti di apprendimento e nuove tecnologie. Trento: Erickson.

Cesareni D., Ligorio M.B., Pontecorvo C. (2001). Discussione e argomentazione in un forum universitario. TD-Tecnologie Didattiche, TD24, pp. 55-65, http://www.tdmagazine.itd.cnr.it/ files/pdfarticles/PDF24/forumUniv.pdf (ultima consultazione 04/05/2011).

Gambini A., Pezzotti A., Samek Lodovici P. (2005). An online biology course: a teaching-learning experiment. Je-LKS. 1 (2), pp. 223-231.

Gambini A., Pezzotti A. (2006). Analisi di un corso online di Didattica della biologia: le interazioni nei forum. In Atti del III Congresso della Società Italiana e-Learning (Roma, 12-14 luglio 2006), pp. 36-37.

Gambini A., Pezzotti A., Ardemagni A. (2006). Il laboratorio della vasca tattile: un approccio alla biologia che parte dall’esperienza personale. Le Scienze Naturali nella scuola. 28, pp. 5-14. Napoli: Loffredo Editore.

Gambini A., Chincarini M., Pezzotti A. (2007). Un laboratorio al supermercato. Percorso didattico sulla conoscenza dei frutti. In Atti del CII Congresso della Società Botanica Italiana (Palermo, 26-29 settembre 2007), p. 250.

Gambini A., Pezzotti A. (2009). Analysis of an online course in teaching Biology: interaction and communication in forums. In A. Mendez-Vilas, A. Solano Martin, J.A. Mesa Gonzalez and J. Mesa González (eds.). Research, Reflections and Innovations in Integrating ICT in Education. Atti m- ICTE 2009 Conference (Lisbona, Portogallo, 22- 24 aprile 2009). Badajoz, Spagna: FORMATEX. 3, pp. 1265-1269, http://www.formatex.org/ micte2009/book/1265-1269.pdf (ultima consultazione 04/05/2011).

Gambini A., Pezzotti A., Prencipe L. (2009). Esperienze di crescita sui funghi: divulgazione e didattica. In CIV Congresso Nazionale della Società Botanica Italiana (Campobasso, 16-19 settembre 2009), p. 193.

Garrison D.R., Anderson T., Archer W. (2001). Critical thinking, cognitive presence and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education. 15 (1), pp. 7-23.

Garrison D.R., Arbaugh J.B. (2007). Researching the community of inquiry framework: review, issues, and future directions. The Internet and Higher Education. 10, pp. 157-172.

Hakkarainen K., Sintonen M. (2001). The interrogative model of inquiry and computer supported collaborative learning. Science & Education. 11 (1), pp. 25-43.

Longo C. (2004). I percorsi delle emozioni. In E. Falchetti, S. Caravita (eds.). A scuola di animali. Pensieri a confronto per un nuovo rapporto. Roma: Franco Muzzio Editore.

Lumbelli L. (ed.) (1982). Psicologia dell’educazione. I. La comunicazione. Bologna: Il Mulino.

Martini F., Cesareni D. (2004). Ricostruire il processo di indagine conoscitiva: una proposta di analisi. Form@re. 27, http://formare. erickson.it/wordpress/it/ category/2004/n-27-maggio-2004/ (ultima consultazione 04/05/2011).

Nigris E. (2009). Le domande che aiutano a capire. Milano-Torino: Bruno Mondadori.

Orsolini M. (2004). La costruzione del discorso nelle discussione in classe: un’analisi sequenziale. In C. Pontecorvo, A.M. Ajello, C. Zucchermaglio (eds.). Discutendo si impara. Interazione e conoscenza a scuola. Roma: Carocci Editore.

Pontecorvo C. (1983). L’interazione tra processi e contenuti di conoscenza: le discussioni in classe. In M. Groppo (ed.). Psicologia dell’educazione I. La comunicazione. Milano: Edizioni UNICOPLI.

Rivoltella P.C. (2003). Costruttivismo e pragmatica della comunicazione. Trento: Erickson 2003.

Rivoltella P.C. (ed.) (2006a). E-tutor. Profilo, metodi, strumenti. Roma: Carocci Editore.

Rivoltella P.C. (2006b). Prefazione. In S. Ferrari. Giochi di rete. Metodi e strumenti per l’analisi psicopedagogica del forum. Milano: Guerini e Associati.

Rourke L., Anderson T., Garrison D. R., Archer W. (1999). Assessing social presence in asynchronous text-based computer conferencing. Journal of Distance Education. 14 (2), pp. 1-18.

Sherry L. (2000). The nature and purpose of online conversations: a brief synthesis of current research. International Journal of Educational Telecommunications. 6 (1), pp. 19–52.

Wever B.D., Schellens T., Valcke M., Van Keer H. (2006). Content analysis schemes to analyze transcripts of online asynchronous discussion groups: a review. Computers & Education. 46 (1), pp. 6-28.

Wood D., Bruner J.S., Ross G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 17. Oxford, UK: Pergamon Press, pp. 89-100.