Networked Alcesti
Main Article Content
Abstract
This paper presents a three-year project called ALCESTI IN RETE funded by the Department of Civil Protection in Italy’s Marche Region with the cooperation of the Regional School Authority. The project created a network of 14 schools engaged in an educational intervention concerning risk prevention and mitigation. In the first year, the teachers participated in a blended course dedicated to the design of a learning environment for their students. In the second year, the students carried out learning activities using this environment. The third year was devoted to dissemination of project outcomes. The article describes the project’s context, aims, contents and methodological approach. It examines teacher training based on virtual learning communities, and also students’ collaborative role play activities. Finally, project evaluation conducted by an external evaluator is described. The overall results of the experience are very positive, despite the emergence of a few obstacles - a common occurrence in innovative projects.
Article Details
Section
Articles - General topics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
Banzato M., Midoro V. (2005). Modelli di e-learning. TD-Tecnologie Didattiche, 36, pp. 62-73. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF36/banzato-midoro.pdf (ultima consultazione 09/07/2012).
Chiatti A. G. (2011). Il punto di vista degli ideatori. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 14-17.
Losito B. (2012). Valutazione del progetto ALCESTINRETE. Rapporto Interno.
Losito B. (2011). Le condizioni per l’innovazione a scuola. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 52-64.
Midoro V. (2002). Dalle comunità di pratica alle comunità di apprendimento virtuali. TD-Tecnologie Didattiche, 25, pp. 3-10. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF25/Com_Pratica.pdf (ultima consultazione 09/07/2012).
Midoro V. (2007). Educazione alla prevenzione e mitigazione dei rischi. Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche.
Midoro V. (2011). Il progetto ALCESTINRETE. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 20-49.
Pozzi F., Bocconi S. (1999). Un modello di comunicazione del formatore in rete, TD-Tecnologie Didattiche, 18, pp. 25-36. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/
Chiatti A. G. (2011). Il punto di vista degli ideatori. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 14-17.
Losito B. (2012). Valutazione del progetto ALCESTINRETE. Rapporto Interno.
Losito B. (2011). Le condizioni per l’innovazione a scuola. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 52-64.
Midoro V. (2002). Dalle comunità di pratica alle comunità di apprendimento virtuali. TD-Tecnologie Didattiche, 25, pp. 3-10. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF25/Com_Pratica.pdf (ultima consultazione 09/07/2012).
Midoro V. (2007). Educazione alla prevenzione e mitigazione dei rischi. Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche.
Midoro V. (2011). Il progetto ALCESTINRETE. In Regione Marche - Dipartimento per le Politiche Integrate di sicurezza e per la protezione Civile e del Ministero dell’istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio Scolastico Regionale per le Marche (a cura di). ALCESTINRETE. La protezione civile e la sostenibilità, pp. 20-49.
Pozzi F., Bocconi S. (1999). Un modello di comunicazione del formatore in rete, TD-Tecnologie Didattiche, 18, pp. 25-36. http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/