Art history e-book: problems and prospects

Main Article Content

Sara Serafini

Abstract

Art history is one of the humanities subjects ideally suited to innovative teaching methods that leverage new technologies. It can be taught through communicative practices based on multimedia, becoming an ideal arena for technology to enhance and stimulate learning. This article presents some considerations about currently available art history e-books, a digital technology that is set to become a standard format for textbooks at school. Together with interactive whiteboards), e-books are spearheading the introduction of new technologies in Italian schools. However there are still problems regarding the use of these modern educational tools, including teacher training, the costs to families, and the scepticism and prejudices of diehard supporters of the printed book and traditional teaching.

Article Details

Section
Articles - Special Issue
Author Biography

Sara Serafini, Università di Genova, Genova

Dottorato in Arti Spettacolo e Tecnologie multimediali, DIRAS

References

Baldriga I. (in stampa). Uno sguardo oltreoceano. L’insegnamento della storia dell’arte tra textbook, e-booke didattica multimediale. In I. Baldriga (a cura di). Il Gusto dei Problemi: il manuale di Giulio Carlo Argan e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola di oggi e di domani. Roma: ANISA e Comitato Nazionale per le Celebrazioni del Centenario della Nascita di Giulio Carlo Argan Roma 18 febbraio 2010, Accademia Nazionale di San Luca. Firenze: Sansoni per la scuola.

Bacchetta A., Guastalla S., Parente E. (2010). ImmaginArti. Corso di storia dell’arte. Torino: Pearson.

Coroneo R. (2000). Errori duri a morire. Appunti sulla didattica della storia dell’arte medioevale per mezzo dei manuali. Annali della Facoltà di Lettere e Filosofia dell’università degli studi di Cagliari, 18, pp. 365-390.

Estelle L., Milloy C., Rowlands I., Woodward H. (2009). Understanding how students and faculty really use e-books: the UK National E-books Observatory. In El Pub 13th International Conference on Electronic Publishing (Milano, Italia 10-12 giugno 2009).

Gardner H. (1983). Frames of Mind:The Theory of Multiple Intelligence, New York: Harper & Row.

Laterza G. (2001). Chiamiamolo DIASS. Intervento al convegno Il libro elettronico entra all’università: quali e-book per la didattica e la ricerca?. Viterbo, Università della Tuscia, URL: http://www.unitus.it/confsem/ebook/ discussione3.htm (ultima consultazione 22.09.2010).

Mayer R.E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.

Mayer R.E. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press .

Millesimi I. (in stampa). Le nuove direttive del MIUR in tema di adozione dei libri elettronici. In I. Baldriga (a cura di). Il Gusto dei Problemi: il manuale di Giulio Carlo Argan e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola di oggi e di domani. Roma, ANISA e Comitato Nazionale per le Celebrazioni del Centenario della Nascita di Giulio Carlo Argan, Roma 18 febbraio 2010, Accademia Nazionale di San Luca. Firenze: Sansoni per la scuola.

Nunberg G. (1993). The Places of Books in the Age of Electronic Reproduction. Representations, 24, pp. 13-37.

Ormes S. (2001). An E-book primer. Edizione a stampa: Networked Services Policy Taskgroup. URL: http://www.ukoln.ac.uk/public/earl/issuepapers/ ebook.htm (ultima consultazione 22.09.2010).

Parmigiani D. (2004). Didattica e Tecnologia diffusa. Milano: FrancoAngeli.

Previtali G. (1986). Presentazione al volume G. Vasari. Le Vite de’ più eccellenti architetti, pittori, et scultori italiani, da Cimabue insino a’ tempi nostri. Torino: Einaudi.

Ranieri M. (2005). Instructional design: modelli e teorie. Form@re, 40.

Roncaglia G. (2010a). La quarta rivoluzione. Sei lezioni sul futuro del libro. Roma-Bari: Laterza.

Roncaglia G. (a cura di) (2010b). Corso e-book e futuro del libro. Università della Tuscia. Dispense online, URL: http://www.ebooklearn.com/index. php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=53 (ultima consultazione settembre 2010).

Santoro M. (2010). La lunga marcia dell’e-book. Il libro elettronico fra dilemmi tecnologici e utilizzo sociale. Bibliotime, XIII (2). URL: http://didattica. spbo.unibo.it/bibliotime/num-xiii-2/santoro.htm (ultima consultazione settembre 2010).

Serafini S., Bernardello S. (2009). Storia dell’arte - Dall’arte preistorica al Trecento. Roma: Garamond (e-book).

Serrazanetti M., Cricco G., Di Teodoro F.P. (2003). Itinerario nell’arte - Guida allo studio. Bologna: Zanichelli (e-book).

Vandendorpe C. (2009). From Papyrus to Hypertext. Toward the Universal Digital library. Champaign: Illinois University Press.


LETTURE CONSIGLIATE

Calvani A. (2009). Teorie dell’istruzione e carico cognitivo.Trento: Erickson.

Cataluccio F. M. (2010). Che fine faranno i libri. Roma: Gransasso Nottetempo.

Ciotti F., Roncaglia G. (2000). Il mondo digitale. Introduzione ai nuovi media. Roma: Laterza.

Daloiso M. (2007). Apprendere ed insegnare l’inglese per l’arte. Perugina: Guerra Edizioni.

De Seta C. (2008). Perché insegnare la storia dell’arte. Roma: Donzelli Editore.

Gardner H. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.

Lughi G. (2006). Cultura dei nuovi media. Teorie, strumenti, immaginario. Milano: Guerini studio.