Computer and the study of the arts: from early digital overtures to the web of future
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons CC BY 4.0 Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
Bal M., Bryson N. (1991). Semiotics and Art History, The Art Bulletin, 73(2), pp. 174-298.
Barocchi P. (1978). Archivio del collezionismo mediceo. First international conference on automatic processing of art history data and documents. Pisa, XII, vol. I.
Battisti E. (1992). La schedatura elettronica. In G. Aristarco, E. Aristarco (eds.). Il Cinema: verso il centenario. Bari: Dedalo, pp. 325-335.
Belting H. (1995) Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren, Munich: C.H. Beck Verlag.
Bernabei F. (1995). Percorsi della critica d’arte. Padova: Cluep.
Boehm G. (1994). Die Bilderfrage. In G. Boehm (ed.). Was ist ein Bild?. Munich: Wilhelm Fink Verlag, pp. 325-343.
Buono R. (1994). Il computer come nuovo strumento creativo per la storia dell’arte. Arte Lombarda, 110/111, numero speciale come Atti del Convegno in onore di Eugenio Battisti Metodologia della ricerca, orientamenti attuali, Milano 27-31 maggio 1991, Università Cattolica.
Contini, M. (2008). F.o.S.C.A: il virtuale e la scienza per la storia della critica d’arte. Atti del Convegno, Genova, 6-8- novembre 2007. Souvenir d’Italie. Il viaggio in Italia nelle memorie scritte e figurative tra il XVI secolo e l’età contemporanea. Genova: De Ferrari.
Corti L. (ed.) (1984). Census. Computerization in the History of Art. Pisa: Scuola Normale Superiore, Los Angeles: J.P. Getty Trust.
Ferrari O., Papaldo S., Cuscito A.P., Matteucci D.R. (1978). Progetto di automazione del catalogo dei Beni Culturali in Italia. First international conference on automatic processing of art history data and documents. Pisa, V, vol. I.
Gardin J.C., Garelli P. (1961). Etude par ordinateurs des établissements assyriens en Cappadoce. Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, 16(5), pp. 837-876.
Gavazza E. (1987). Gli affreschi della Chiesa. In F. Lamera, G. Pigafetta (eds.). Il Palazzo dell’Università di Genova. Il Collegio dei Gesuiti nella Strada dei Balbi. Genova: Università degli Studi di Genova.
Graham M.M. (1995). The future of art history and the undoing of the survey. Art Journal, September 22.
Granelli A. (2008). Implicazioni organizzative e sociologiche della transizione delle istituzioni culturali su web. In P. Galluzzi, P.A. Valentino (eds.). Galassia Web. La cultura nella rete, Firenze: Giunti, p. 75.
Haskell F (1963) Patrons and Painters. A Study in the Relations between Italian Art and Society in the Age of the Baroque. New York: Alfred N. Knopf.
Joyeux-Prunel B. (2008). L’histoire de l’art et le quantitatif. Une querelle dépassée. Histoire & Mesure, 23(2), pp. 3-34.
Maltese C. (1970). Semiologia del messaggio oggettuale. Milano: Mursia.
Maltese C. (1975). Guida allo studio della storia dell’arte. Milano: Mursia.
Maltese C. (1983). Dalla semiologia alla sematometria. Roma: Il Bagatto.
Maltese C. (1985). Linguaggio analogico e linguaggio digitale. In G. Aristarco, T. Aristarco (eds.). Il nuovo mondo dell’immagine elettronica. Bari: Edizioni Dedalo, pp. 27-36.
Markoff J. (2006). Entrepreneurs See a Web Guided by Common Sense. New York: New York Times. URL: http://www.nytimes.com/2006/11/12/business/12web.html (ultima consultazione 25.09.2010).
Masiero R., Prampolini F., Trevisan C. (1987). Rilievo fotogrammetrico ed elaborazione numerica della Volta a Botte del Coro. In F. Lamera, G. Pigafetta, G. (eds.). Il Palazzo dell’Università di Genova. Il Collegio dei Gesuiti nella Strada dei Balbi. Genova: Università degli Studi di Genova, pp. 11-19.
Metropolitan Museum of Art (1968). Computers and their potential applications in museums. Record of the conference, April 15-17, 1968 New York: Arno Press.
Newcome M. (1991). Book Review: Il Palazzo dell’Università di Genova. Burlington Magazine 133, p. 786.
O’Reilly T. (2005). What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, 30 settembre. URL: http://oreilly.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html (ultima consultazione 25.09.2010).
O’Reilly T. (2006). Web 2.0 Compact Definition: Trying Again, 10 December. URL: http://radar.oreilly.com/archives/2006/12/web-20-compact.html (ultima consultazione 25.09.2010).
Pierotti P. (2001). C.L. Ragghianti. Maestro di storia dell’arte. Il Rintocco del Campano, 3, pp. 2-12.
Ragghianti C.L. (1984). Capire l’arte col computer. Critica d’arte, 160-162, pp. 3-13.
Rosato G. (1987). La prospettiva degli affreschi delle parti laterali del coro. In F. Lamera, G. Pigafetta, (eds.). Il Palazzo dell’Università di Genova. Il Collegio dei Gesuiti nella Strada dei Balbi. Genova: Università degli Studi di Genova.
Thuillier J. (1992). L’informatique en histoire de l’art: Où en sommes-nous?, Revue de l’Art, 97(3), pp. 5-10.
Thuillier J. (1997). L’informatique et histoire de l’art. Revue de l’art, 117(3), pp. 5-8.
Zerner H. (1982). Editor’s Statement: The Crisis in the Discipline, Art Journal, 42(4), pp. 279-280.