Media, communication and learning: a review of relations between word, image and action

Main Article Content

Stefania Manca

Abstract

Among the issues that matter most to today's scholars dealing with relationships and mutual influences between Cognitive Science and TD there 'certainly that concerns the character and nature, according to many revolutionary, the Information and Communication Technologies are showing in the cognitive 'human and how' of learning.

Article Details

Section
Articles - Special Issue

References

Austin J. L., (1987), Come fare cose con le parole, Marietti, Genova.

De Michelis G. (1993), Comunicazione e organizzazione, in Le scienze e le tecnologie: ieri, oggi, domani, vol. “Le scienze della comunicazione”, FR Grandi Opere, Milano.

Glasersfeld E. von (1986), Steps in the Construction of ‘Others’ and ‘Reality’: A Study in Selfregulation, in R. Trappl (ed) Power, Autonomy, Utopia. New Approaches toward Complex Systems, Plenum Press, New York, pp. 107-16.

Glasersfeld E. von (1998), Il costruttivismo radicale. Una via per conoscere ed apprendere, Società Stampa Sportiva, Roma.

Lo Piparo F. (2000), I sensi, le immagini, il linguaggio e la rivoluzione conservatrice dell’informatica, Sistemi Intelligenti, anno XII, n. 3, pp. 495-500.

Manca S., Sarti L. (2001), Il rapporto tra comunità virtuale e apprendimento, in Biolghini D. e Cengarle M. (eds) Net Learning 2, ETAS RCS, Milano (in stampa)

Maturana H., Varela F. J. (1985), Autopoiesi e cognizione, Marsilio, Venezia.

Minsky M. (1974), A Framework for Representing Knowledge, Artificial Intelligence Memo 306, MIT AI Lab.

Parisi D. (2000a), Scuola@. it. Come il computer cambierà il modo di studiare dei nostri figli, Mondadori, Milano.

Parisi D. (2000b), Nota su un libro di Raffaele Simone, Sistemi Intelligenti, anno XII, n. 3, pp. 483-485.

Parisi D. (2001a), Simulazioni. La realtà rifatta nel computer, Il Mulino, Bologna.

Parisi D. (2001b), Le simulazioni e la storia, TD - Tecnologie Didattiche, n. 24, 2001, pp. 27-32.

Pellerey M. (1998), Limiti e opportunità della multimedialità, Informatica e Scuola, anno VI, n. 4.

Searle J. R. (1976), Atti linguistici. Saggio di filosofia del linguaggio, Bollati Boringhieri, Torino.

Simone R. (2000a), La terza fase. Forme di sapere che stiamo perdendo, Laterza, Roma-Bari. Simone R. (2000b), Risposta a Parisi, Sistemi Intelligenti, anno XII, n.3, pp. 487-493.

Tagliagambe S. (2001), La multimedialità e l’integrazione linguistica, in Atti del convegno TED, Genova, 12-14 febbraio 2001, pp. 213-219.

Wenger E. (1998), Communities of practice. Learning, meaning, and identity, Cambridge University Press, Cambridge, UK.

Wittgenstein L. (1967), Ricerche filosofiche, Einaudi, Torino.