Action research online: new models for educational innovation and experimentation
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons CC BY 4.0 Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
E. Becchi, Ricerca azione: riflessioni su voci di dizionari, annuali, enciclopedie, Scuola e città, 1992, 4-pp. 145-149. E. Becchi, B. Vertecchi (a cura di), Manuale critico della sperimentazione educativa, Angeli, Milano, 1984.
A. Calvani, Ricerca qualitativa e costruttivismo, in Studium Educationis, Cedam, Padova, 2, 1998 pp. 231- 241.
J. Elliot, A. Giordan, C. Scurati, La ricerca azione, metodiche, strumenti, casi, Bollati Boringhieri, Torino, 1993.
F. Frabboni, Per una teoria razionalistica della ricerca azione, Scuola e città, 8, agosto, 1988, pp. 332- 334.
M. Grosso Nicolin, E. Scialla, Dinamica dei processi innovativi e scuole efficaci nella ricerca di Michael Huberman, Irrsae, Piemonte, 1991.
G. Guba and Y.S. Lincoln, Fourth Generation Evaluation, Sage Publications, Newbury Park, California, 1989.
M. Huberman, Rassegna degli studi empirici recenti nel campo dell’innovazione scolastica, in M. L Giovannini, La valutazione delle innovazioni nella scuola, Cappelli Editore, Bologna, 1988, p. 127-145.
P. Jenlik e A.A. Carr, Conversation as a Medium for Change in Education, Educational Technology, XXXVI, 1, 1996, pp. 31-38
Y. S. Lincoln and E. G. Guba, Naturalistic Inquiry, Beverly Hills, Ca. Sage, 1985.
P. Orefice, La ricerca azione partecipativa. Appunti teorici e metodologici in C. Scurati, G. Zanniello op. cit pp. 61-70.
J. P. Pourtois, H. Desmet, W. Lahaye, La pratica interattiva della ricerca e dell’azione nelle scienze umane, in C. Scurati, G. Zanniello, (a cura di), La ricerca azione, Tecnodid, Napoli 1993, pp. 83-99.
C. C. Ragin , “Casing” and the process of social inquiry, in C.C. Ragin, H.S. Becker (eds), op. cit., pp. 217-226.
C. C. Ragin, H. S. Becker (eds), What is a case, exploring the Foundations of Social Inquiry, Cambridge University Press, 1992.
G. Pozzo (a cura di), Insegnando s’impara, ricerca azione in classe e sviluppo professionale dell’insegnante, IRRSAE Piemonte, 1998.
C. Scurati , G. Zanniello (a cura di), La ricerca azione, Tecnodid, Napoli 1993.
G. Trentin, Didattica in rete, Garamond, Roma, 1995.
C. Trombetta (a cura di), Ricerca azione e psicologia dell’educazione, una sperimentazione per l’orientamento educativo, Armando, Roma, 1988
G. Zanniello, Una possibile integrazione tra la sperimentazione classica e la ricerca azione, in C. Scurati , G. Zanniello, op. cit. pp. 7-26.