The cognitive value of computer science: the need for a methodical approach

Main Article Content

Mario Fierli

Abstract

L’insegnamento dell’informatica nei nostri curricoli è insufficiente, frammentario e discontinuo. Le proposte di innovazione sono spesso episodiche e semplicistiche. Per realizzare un curricolo organico attraverso tutti i livelli scolastici dovremmo creare un quadro generale dei concetti e dei metodi. Un punto chiave per questo compito è il valore cognitivo dell’informatica come strumento per risolvere problemi e per la produzione di conoscenza.

Article Details

Section
Column "Opinion pieces"

References

Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., & Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education - Implications for policy and practice. EUR 28295 EN. doi:10.2791/792158

Department for Education. (2013, September 11). Statutory guidance National curriculum in England: computing programmes of study. Manchester, UK: Department for Education. Retrieved from https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study

Hofstadter, D. R. (1984) Gödel, Escher, Bach: Un’eterna ghirlanda brillante. Milano, IT: Adelphi.

Naur, P. (1985). Programming as theory building. Microprocessing and microprogramming, 15(5), 253- 261. doi:10.1016/0165-6074(85)90032-8

Papert, S. (1980) Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York, NY: Basic Books

Parisi, G. (1991) APE: un computer superveloce. In G. Cortini (Ed.) Percorsi di fisica (pp. 115-126). Firenze, IT: La Nuova Italia.

Weizembaum , J. (1976). Computer power and human reason. From judgment to calculation. New York, NY: W. H. Freeman & Co.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. doi:10.1145/1118178.1118215