Inclusive learning plans using ict: the Aessedi project

Main Article Content

Vincenza Benigno
Mauro Tavella

Abstract

Education is a prime context for preventing social exclusion and providing people with special needs with opportunities for active participation in all spheres of life. A major objective of the school system is to ensure the participation of all students in the processes of learning and skills acquisition. This paper presents a pilot study concerning the design and classroom testing of learning plans based on the use of multimedia technologies developed for full inclusion of people with special needs. The learning plans are the result of collaborative efforts involving both curricular and special education teachers, who were supported by a web-based environment called AESSEDI; this represented scaffolding by providing a series of indicators supporting reflection on inclusion issues.

Article Details

Section
Articles - Special Issue

References

Antonietti A., Castelli I., Fabio R.A., Marchetti A. (2003). La sindrome di Rett. Prospettive e strumenti per l’intervento. Roma: Carocci.

Bocconi S., Dini S., Ferlino L., Ott M. (2006). A proposito di accessibilità del software didattico. TD-Tecnologie Didattiche, 39, pp.43-49.

Boscolo P. (1986). Psicologia dell’apprendimento scolastico. Torino: UTET.

Castells M. (2009). Comunicazione e potere. Milano: Università Bocconi.

Collins A., Brown J. S., Newman S.E. (1989). Cognitive Apprenticeship: Teaching the Craft of reading, writing, and mathematics. In L. Resnick (ed.). Knowing, Learning, and Instruction: essays in honor of Robert Glaser. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, pp. 453-494.

Cortigiani P. (2010). Wiki-schools: scuole che generano conoscenza connettiva. Rivista dell’Istruzione, 6, pp. 80-88.

Fogarolo F. (2007). Il computer di sostegno: ausili informatici a scuola. Trento: Erickson.

Ianes D. (2006). La speciale normalità. Strategie di integrazione e inclusione per le disabilità e i bisogni educativi speciali. Trento: Erickson.

Leonardi M. (2005). Salute, disabilità, ICF e politiche sociosanitarie. Sociologia e Politiche Sociali, 8, pp. 73-95.

Johnson D., Johnson R, Holubec E. (1996). Apprendimento cooperativo in classe. Trento: Erickson.

MIUR (2009). Linee guida sull’integrazione scolastica degli alunni con disabilità, URL: http://www.istruzione.it/web/istruzione/prot4274_09
(ultima consultazione febbraio 2011).

OMS (2001). Classificazione internazionale del funzionamento, della disabilità e della salute. ICF. Trento: Erickson.

ONU (2006). Convention on the rights of persons with disabilities, URL: http://www.un.org/disabilities/default.asp?navid=13&pid=150 (ultima consultazione febbraio 2011).

Palincsar A.S., Brown A.L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension fostering and monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2), pp.117-175.

Rogoff B. (1990). Apprenticeship in thinking: cognitive development in social context. New York, NY: Oxford University Press.

Scataglini C., Cramerotti S., Ianes D. (2008). Fare sostegno nelle scuole superiori. Dagli aspetti teorico-metodologici alla dimensione operativa.
Trento: Erickson.

Vygotskij L.S.(1986). Pensiero e linguaggio. Firenze: Giunti-Barbera.

Wenger E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Raffaello Cortina.