Art history e-book: problems and prospects
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons CC BY 4.0 Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
Baldriga I. (in stampa). Uno sguardo oltreoceano. L’insegnamento della storia dell’arte tra textbook, e-booke didattica multimediale. In I. Baldriga (a cura di). Il Gusto dei Problemi: il manuale di Giulio Carlo Argan e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola di oggi e di domani. Roma: ANISA e Comitato Nazionale per le Celebrazioni del Centenario della Nascita di Giulio Carlo Argan Roma 18 febbraio 2010, Accademia Nazionale di San Luca. Firenze: Sansoni per la scuola.
Bacchetta A., Guastalla S., Parente E. (2010). ImmaginArti. Corso di storia dell’arte. Torino: Pearson.
Coroneo R. (2000). Errori duri a morire. Appunti sulla didattica della storia dell’arte medioevale per mezzo dei manuali. Annali della Facoltà di Lettere e Filosofia dell’università degli studi di Cagliari, 18, pp. 365-390.
Estelle L., Milloy C., Rowlands I., Woodward H. (2009). Understanding how students and faculty really use e-books: the UK National E-books Observatory. In El Pub 13th International Conference on Electronic Publishing (Milano, Italia 10-12 giugno 2009).
Gardner H. (1983). Frames of Mind:The Theory of Multiple Intelligence, New York: Harper & Row.
Laterza G. (2001). Chiamiamolo DIASS. Intervento al convegno Il libro elettronico entra all’università: quali e-book per la didattica e la ricerca?. Viterbo, Università della Tuscia, URL: http://www.unitus.it/confsem/ebook/ discussione3.htm (ultima consultazione 22.09.2010).
Mayer R.E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
Mayer R.E. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press .
Millesimi I. (in stampa). Le nuove direttive del MIUR in tema di adozione dei libri elettronici. In I. Baldriga (a cura di). Il Gusto dei Problemi: il manuale di Giulio Carlo Argan e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola di oggi e di domani. Roma, ANISA e Comitato Nazionale per le Celebrazioni del Centenario della Nascita di Giulio Carlo Argan, Roma 18 febbraio 2010, Accademia Nazionale di San Luca. Firenze: Sansoni per la scuola.
Nunberg G. (1993). The Places of Books in the Age of Electronic Reproduction. Representations, 24, pp. 13-37.
Ormes S. (2001). An E-book primer. Edizione a stampa: Networked Services Policy Taskgroup. URL: http://www.ukoln.ac.uk/public/earl/issuepapers/ ebook.htm (ultima consultazione 22.09.2010).
Parmigiani D. (2004). Didattica e Tecnologia diffusa. Milano: FrancoAngeli.
Previtali G. (1986). Presentazione al volume G. Vasari. Le Vite de’ più eccellenti architetti, pittori, et scultori italiani, da Cimabue insino a’ tempi nostri. Torino: Einaudi.
Ranieri M. (2005). Instructional design: modelli e teorie. Form@re, 40.
Roncaglia G. (2010a). La quarta rivoluzione. Sei lezioni sul futuro del libro. Roma-Bari: Laterza.
Roncaglia G. (a cura di) (2010b). Corso e-book e futuro del libro. Università della Tuscia. Dispense online, URL: http://www.ebooklearn.com/index. php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=53 (ultima consultazione settembre 2010).
Santoro M. (2010). La lunga marcia dell’e-book. Il libro elettronico fra dilemmi tecnologici e utilizzo sociale. Bibliotime, XIII (2). URL: http://didattica. spbo.unibo.it/bibliotime/num-xiii-2/santoro.htm (ultima consultazione settembre 2010).
Serafini S., Bernardello S. (2009). Storia dell’arte - Dall’arte preistorica al Trecento. Roma: Garamond (e-book).
Serrazanetti M., Cricco G., Di Teodoro F.P. (2003). Itinerario nell’arte - Guida allo studio. Bologna: Zanichelli (e-book).
Vandendorpe C. (2009). From Papyrus to Hypertext. Toward the Universal Digital library. Champaign: Illinois University Press.
LETTURE CONSIGLIATE
Calvani A. (2009). Teorie dell’istruzione e carico cognitivo.Trento: Erickson.
Cataluccio F. M. (2010). Che fine faranno i libri. Roma: Gransasso Nottetempo.
Ciotti F., Roncaglia G. (2000). Il mondo digitale. Introduzione ai nuovi media. Roma: Laterza.
Daloiso M. (2007). Apprendere ed insegnare l’inglese per l’arte. Perugina: Guerra Edizioni.
De Seta C. (2008). Perché insegnare la storia dell’arte. Roma: Donzelli Editore.
Gardner H. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.
Lughi G. (2006). Cultura dei nuovi media. Teorie, strumenti, immaginario. Milano: Guerini studio.