Interactive whiteboards and multimedia educational innovation

Main Article Content

Maria Teresa di Palma
Roberto Didoni

Abstract

How the IWB can 'help to meet the educational and pedagogical issues that teachers today are facing adover and can be briefly summarized by questions such as how to improve the results scolasticidegli students and let them reach educational success? ? obvious that a technological resource, also versatile and full of potential 'alone can not' provide solutions. The authors analyze the potential 'of LIM in relation to different types of innovazionedidattica, focusing in particular on the collaborative construction of knowledge, the cuidifficolta' piu'da implementation result of a particular epistemological status of traditional learning not from the will '/ ability' of individual teachers. Finally vieneproposto a trial scheme for the area storicogeografica, in which aspects of teaching more 'traditional vengonoconiugati with the most' innovative, giving tips on how to use the new technology.

Article Details

Section
Articles - Special Issue

References

Bloom B. S. (1993). Personalizzare l’insegnamento. Bologna: Il Mulino.

Gardner H. (1993). Educare al comprendere. Milano: Feltrinelli.

Ginzburg C. (2000). Rapporti di forza. Storia, retorica, prova. Milano: Feltrinelli.

INVALSI (2007). Le competenze in scienze lettura e matematica degli studenti quindicenni. Rapporto nazionale Pisa 2006. Roma: Armando Editore.

Magner T. (2009). School 2.0: Technology and the future of the school. Comunicazione presentata al convegno Un giorno di scuola nel 2020 (Torino, 26 - 27 marzo 2009), URL: http://www.fondazionescuola.it/magnoliaPublic/ iniziative/convegno-26-27marzo/Timothy-Magner/video-1.html (ultima consultazione 27.12.2009).

Maslow A. H. (1966). The Psychology of Science: A Reconnaissance. New York: Harper & Row.

Mernissi F. (2000). L’harem e l’occidente. Firenze: Giunti. M.P.I (2007). Indicazioni per il curricolo per la scuola d’infanzia e per il primo ciclo d’istruzione. Roma: Tecnodid.

Pontecorvo C., Ajello A., Zucchermaglio C. (2007). Discutendo si impara. Interazione sociale e conoscenza a scuola. Roma: Carocci. Scuola di Barbiana, (1967). Lettera a una professoressa. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.

Tutiaux-Guillon N. (2008). Interpréter la stabilité d’une discipline scolaire: l’histoire-géographie dans le secondaire français. In F. Audigier, N. Tutiaux-Guillon (eds.). Compétences et contenus. Les curriculums en question. Bruxelles: Editions De Broeck Université, pp. 117-146.

Unesco (2002). Information and communication technologies in teacher education, URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533 e.pdf (ultima consultazione 27.12.2009).

Valzania S. (2005). Austerlitz. Milano: Mondadori.