The perception of presence and projection of the identity? Blended systems

Main Article Content

Giuseppina Rita Mangione
Manuela Pegoraro

Abstract

Survey on the perception of the presence mediated by new technologies and contextualized within a specific learning experience, the Master Planner and manager training network "provided by the University 'of Florence.

Article Details

Section
Articles - Special Issue

References

Baym N.K. (1995), The performance of Humour in Computer- Mediated Communication, in ‘Computer-mediated Communication. JCMC’, Vol. 1, No. 2 http:/www.comm.wayne.edu/ NancyBaym.html

Bettini G. (1994), Teoria generale della comunicazione, Franco Angeli, Milano

Calvani A., Rotta M. (2000), Fare formazione in internet, Erickson, Trento

Calvani A. (2001), Educazione, comunicazione e nuovi media. Sfide pedagogiche e cyberspazio, Utet Libreria, Torino

Ceriani C. (2002), Il fenomeno del fake nelle comunità virtuali. Analisi di un caso, tesi di laurea, CdL in psicologia, AA 2001/2002, http://www.iaciners. org/TesiKla/capitolo2.htm

Ciampi A., Corradini M., Larotonda M., Mangione G.R., Nigro S., Pegoraro M., Policaro C. (2002), Bilancio delle competenze, valutazione oggettiva e portfolio. Tre mondi da integrare, un modello per il Master Progettista e gestore della formazione in rete, in Form@re, n. 9/10, marzo-aprile 2002 http://formare.erickson.it/archivio/ marzo_aprile/tre.html

Lévy P. (1997), Il Virtuale, Raffaello Cortina, Milano

Dillenbourg P., Schneider D. (1995), Collaborative Learning and the Internet, http://tecfa. unige.ch/tecfa/research/CMC /colla/iccai95_1.html

Gallino L. (1995), La progettazione di ambienti di apprendimento cyberspaziali, in Ricciardi M., Scrivere, comunicare, apprendere con le nuove tecnologie, Torino, Bollati Boringhieri, http://dns.iqsnet.it/universita/t cf/galliani.htm

Giese M. (1998), Self without body: Textual Self-Representation in an Electronic Community, in First Monday, v. 3 no. 4 http://www.firstmonday.dk/issues/ issue3_4/giese/index.html

Mantovani G. (1995), L’Interazione Uomo-Computer, Il Mulino, Bologna

Mantovani G. (1996), New communication environments. From everyday to virtual, Taylor and Francis, London

McGuire W.J. (1983), A contextualist theory of knowledge, in Berkowitz L. (ed.), Advances in experimental social psychology, 16, Academic Press, New York

Midoro V. (1994), Per una definizione di apprendimento cooperativo, in TD - Tecnologie Didattiche, n. 4 http://www.itd. ge.cnr.it/td/td4/apprend. htm

Murphy K., Mahoney S., Harvell T. (2000), Role of Contracts in Enhancing Community Building in Web Courses http://ifets .ieee.org/periodical/vol_3_20 00/e03.pdf

Preece J. (2002), Comunità online. Progettare l’usabilità, promuovere la socialità, Tecniche Nuove, Como

Pezzullo L..(2000), Comunicazione e costruzione dell’identità nei gruppi telematici, http:// www.sinopsis.it/sinopsis/atticonv/ brescia2000/rpezzu. htm

Rivoltella P.C. (2003), Costruttivismo e pragmatica della comunicazione on line, Erickson, Trento

Wallace P. (2000), La psicologia di internet, Raffaello Cortina, Milano

Rossi P.G. (2001), Ambienti di apprendimento on line, in Form@re, http://formare.erickson. it/archivio/ottobre/1_1edit .html

Rowntree D. (1995), The tutor’s role in teaching via computer conferencing, versione aggiornata per Internet da un articolo pubblicato sul ‘British Journal of Educational Technology’, 26, 3 http://www-iet.open.ac.uk /pp/D.G.F.Rowntree

Stathakos J., Davie L. (2000), Learning Partnerships in the Online Classroom: A collaborative Design Mode http://www.oise. utoronto.ca/~ldavie/

Valiathan P. (2002), Designing a Learning Blended Solution http://www.ksb.niit.com/content/ resources/pdf/Designing% 20a%20Blended%20Learning% 20Solution.pdf

Walther J., Burgoon J. (1992), Relational Communication in CMI, in Human Communication Research, 21, 4, pp. 460-487

Webliografia in lingua inglese sulla CMC: http://www.ibiblio.org/cmc/ http://www.december.com/cmc/ http://www.ascusc.org/jcmc/.