Learning Paths

Main Article Content

Enrica Giordano

Abstract

Daily experience, language, knowledge and skills' possessed by the learner are the starting point and constant reference of the route that the teacher builds gradually according to the actual response of the students. The learning environment is suggested in our proposals and adopted in the trials and 'very large and rich in material and activities', so as to take into account the different cognitive styles of learners and learning objectives and information to be pursued .

Article Details

Section
Articles - Special Issue

References

Bonelli Majorino P., Gagliardi M., Giordano E. (1995), Metacognizione ed educazione scientifica, in Albanese O., Doudin P. A., Daniel M. (eds), Metacognizione ed educazione, Franco Angeli, Milano, pp. 217-236.

Bonelli Majorino P., Gambini A., Longo C., Giordano E., Portigliotti C., Vegni G. (1996), Didattica delle scienze e comunicazione telematica tra scuole, TD - Tecnologie Didattiche, n. 8/9, pp. 78-87.

Boscolo P. (1986), Psicologia dell’apprendimento scolastico, UTET, Torino.

Cacciamani S. (2002), Psicologia per l’insegnamento, Carocci, Roma.

Didoni R. (2002), Il laboratorio di robotica, TD – Tecnologie Didattiche, n. 27, pp. 29-35.

di Sessa A. (2001), Changing Minds: Computers, Learning, and Literacy, The MIT Press, Cambridge, MA.

Gagliardi M., Grimellini Tomasini N., Pecori B. (1999), L’educazione alla conoscenza scientifica: un percorso che parte da lontano, LFNS - La fisica nella scuola, XXXII, 3, pp. 121- 134.

Grimellini Tomasini N., Segrè G. (eds) (1991), Conoscenze scientifiche: le rappresentazioni mentali degli studenti, La Nuova Italia, Firenze.

Guidoni P. (2001), Problemi di definizione e diffusione dell’innovazione in area scientificomatematica, in Atti del Convegno TED 2001, Genova, 12-14 febbraio 2001, pp. 318-319.

Guidoni P. et al (2002), Il progetto SeCiF: Spiegare e Capire in Fisica, http://pctidifi.mi.infn.it /secif/progetto_secif.htm

Manca S., Sarti L. (2002), Comunità virtuali per l’apprendimento e nuove tecnologie, TD – Tecnologie Didattiche, n. 25, pp. 11-19.

Mazur E. (1997), Peer Instruction: A User’s Manual, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.

Meltzer D. E., Manivannan K. (2002), Transforming the lecture hall environment: the fully interactive physics lecture, American Journal of Physics, 70 (6), June 2002, pp. 639-654.

Midoro V. (2002), Dalle comunità di pratica alle comunità di apprendimento virtuali, TD – Tecnologie Didattiche, n. 25, pp. 3-10.

Papert S. (1984), Mindstorms. Bambini, computers e creatività, Emme, Milano.

Pontecorvo C. (1992), Apprendimento, in Enciclopedia delle scienze sociali, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma, vol. 1, pp. 265-276.

Pontecorvo C., Ajello A. M., Zucchermaglio C. (1991), Discutendo si impara. Interazione sociale e conoscenza a scuola, La Nuova Italia, Firenze.

Resnick M., Berg R., Eisenberg M. (2002), Beyond Black Boxes: restituire trasparenza e estetica all’indagine scientifica, TD – Tecnologie Didattiche, n. 27, pp. 5-20.

Terzi I. (1995), Il metodo spaziotemporale, Ghedini, Milano. von Glaserfeld E. (1989), Cognition, construction of knowledge and teaching, Synthese, 80, pp. 121-140.