Data and perception of the development of an online teachers' community of pratice: the case of “Don Milani” middle school
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons CC BY 4.0 Attribution 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
Cipolli C., Donadio S. (2013). Questionario di valutazione e
analisi delle attività di comunicazione online nell’ambito
del lavoro docente. Maggio 2013.
http://donmilanicolombo.wikischool.it/file.php/63/
Questionario_monitoraggio_Piattaforma_2013.pdf
(ultima consultazione 28.01.2014).
Cohen D., Prusak L. (2001). In good company. Boston, MA ,
USA: Harvard Business School Press.
Cortigiani P. (2008). La scuola come mente collettiva: la ricerca
organizzativa della “Don Milani” di Genova. TD Tecnologie
Didattiche, 16 (3), pp. 4-12.
http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF45/
Cortigiani.pdf (ultima consultazione 28.01.2014).
Cortigiani P., Gibelli C. (2010). Progettare, organizzare, riflettere
in rete: comunità di pratica alla scuola media Don Milani
di Genova. Atti del convegno Didamatica 2010 (Roma, 21-
aprile 2010).
http://didamatica2010.di.uniroma1.it/sito/lavori/71-321-
-DR.pdf (ultima consultazione 28.01.2014).
Gibelli C. (2008a). Organizzazione del lavoro in rete: il caso di
una scuola media italiana. TD Tecnologie Didattiche, 16 (3),
pp. 13-22.
http://www.tdjournal.itd.cnr.it/files/pdfarticles/PDF45/Gibelli.
pdf (ultima consultazione 28.01.2014).
Gibelli C. (2008b). Isa Don Milani - Progetto “Scuole laboratorio”:
questionario di autoanalisi sull’attività di comunicazione
e cooperazione online (gennaio 2008).
http://donmilanicolombo.wikischool.it/file.php /63/SEMINARIO%
LAVORO%20IN%20RETE%202008/questionario_
piattaforma_2008.pdf
(ultima consultazione 28.01.2014).
Gibelli C. (2011). Comunicare e cooperare nella scuola: I rischi
di un processo spontaneo.
http://donmilanicolombo.wikischool.it/file. php/63/MONITORAGGIO/
SPUNTI%20DI%20RIFLESSIONE/Comunicare_
e_cooperare_doc_dibattito_-4.pdf
(ultima consultazione 28.01.2014).
Gunawardena C. N. (1995). Social Presence Theory and Implications
for Interaction and Collaborative Learning in Computer
Conferences. International Journal of Educational
Telecommunications, 1 (2), pp. 147-166.
Hermans H., Ligorio M.B. (2005). Dialogo e Tecnologia come laboratori
del Sé. In Ligorio M. B., Hermans H. (eds.). Identità
dialogiche nell’era digitale. Trento, IT: Erickson, pp. 15-40.
Ranieri M., Manca S., Fini A. (2012). Promuovere comunità
professionali di insegnanti e professionisti attraverso i siti di
Social Network. TD Tecnologie Didattiche , 20 (1), pp. 24-30.
Rourke L., Anderson T., Garrison D. R., Archer W. (1999). Assessing
Social Presence in Asynchronous Text-Based Computer
Conferencing. Journal of Distance Education, 14 (2),
pp. 50-71.
Tu C. (2002). The Measurement of Social Presence in an Online
Learning Environment. International Journal on ELearning,
(2), pp. 34-45.