Cultural mediation at school: a strategy for inclusion
Main Article Content
Abstract
This paper discusses cultural mediation as a methodology for educational institutions to adopt systematically in their efforts to successfully integrate foreign pupils with the support of new educational technologies. Following a comparative analysis of data and experiences from across Italy, the paper illustrates a program carried in several Sicilian schools that addressed three facets: teacher training, the active participation of a cultural mediator and cooperation between local institutions. In addition to highlighting the limitations and problems that the various experiences faced, the analysis emphasizes the crucial importance of promoting and strengthening cultural-linguistic mediation and educational support actions. These are vital for making schools socially inclusive learning spaces.
Article Details
Section
Articles - Special Issue
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
References
Barbieri, E. (2017). Internet e Oblio - Dati personali - Nuovi diritti e Nuove tutele. (Cap.I – p.7). Vetralla, Italy: Davide Ghaleb Editore.
Carrubba, M.C. (2015). Tecnologie per l’inclusione e la promozione del benessere a scuola. TD Tecnologie Didattiche, 23(3), 190-192. Retrieved from www.tdjournal.itd.cnr.it/article/download/822/740
CD/LEI – Centro di Documentazione/Laboratorio per un’Educazione Interculturale. (2006). L’accoglienza degli alunni stranieri a scuola. Retrieved from http://www.comune.bologna.it/media/files/accoglienza_alunni_stranieri.pdf
CD/LEI – Centro di Documentazione/Laboratorio per un’Educazione Interculturale. (2008). La mediazione culturale in ambito scolastico. Retrieved from http://www.comune.bologna.it/media/files/la_mediazione_culturale.pdf
CNEL - Consiglio Nazionale dell’Economia e del Lavoro. (2009). Le aspettative delle famiglie immigrate nei confronti del sistema scolastico italiano. Retrieved from http://www.cnel.it/271?shadow_documento_altri_ organismi=3302
Conferenza delle Regioni e delle Province Autonome (2009). Riconoscimento della figura professionale del Mediatore interculturale, 09/030/CR/C9. Retrieved from http://www.edscuola.it/archivio/scuole/sacchi/ mediatoreItercult.pdf
DfES. (2003). Aiming High: Raising the Achievement of Minority Ethic Pupil. Retrieved from https://www.education. gov.uk/consultations/downloadableDocs/213_1.pdf
Favaro, G. (2010). Per una scuola dell’inclusione. Retrieved from http://www.cremi.it/pdf/per%20una%20scuola%20 dell’inclusione.pdf
Favaro, G., & Papa, N. (2009). Non uno di meno. Le ragazze e i ragazzi stranieri nella scuola superiore. Retrieved from http://www.italiano.rai.it/territorio/regioni/Lombardia/provMilanoNonUnoDiMeno/lescuoledellxintegrazione.pdf
Fiorucci, M. (2010). Formazione, nuove tecnologie e interculturalità. In R. Roig Vila & M. Fiorucci (Eds.). Claves para la investigacìon y calidad educativas. La integraciòn de las Tecnologìas de la informacìon y la Comunicacìon y la Interculturalidad en las aulas/Strumenti di ricerca per l’innovazione e la qualità in ambito educativo. Le Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione e L’Interculturalità nella scuola. Alcoy, Spain & Roma, Italy: Marfil & Università degli Studi Roma Tre. Retrieved from http://www.edutic.ua.es/wp-content/uploads/2012/06/ Claves-para-la-investigacion_137_149-Cap-12.pdf
IDOS. (2016). Dossier Statistico Immigrazione. Roma, Italy: Centro Studi e Ricerche IDOS.
ISTAT – Istituto Nazionale di Statistica. (2016). L’integrazione scolastica e sociale delle seconde generazioni. Anno 2015. Retrieved from http://www.istat.it/it/archivio/182866
Italia Lavoro. (2016). Rapporti sulle principali comunità straniere presenti in Italia. Roma, Italy: Programma La Mobilità Internazionale del Lavoro.
Mazzola, C. (2006). Il dialogo interculturale: fondamenti pedagogici e percorsi didattico/educativi. Retrieved from http://digilander.iol.it/unpa/intercultura.ppt
MIUR – Ministero dell’Istruzione dell’Università e della Ricerca. (2014). Linee guida per l’accoglienza e l’integrazione degli alunni stranieri. Retrieved from http://www.istruzione.it/allegati/2014/linee_guida_integrazione_ alunni_stranieri.pdf
MLPS, Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (2014). Filo diretto con le seconde generazioni. Il nostro manifesto in 10 punti. Paper presented at the Conference on Gli attori dell’integrazione: paesi d’origine, comunità e associazioni. Roma, Italia. Retrieved from http://www.integrazionemigranti.gov.it/Areetematiche/ SecondeGenerazioni/Documents/Manifesto_def.pdf
Parmigiani, D. (2010). Intercultura, tecnologia e rete. Progettare l’apprendimento straniero. Ricerche di Pedagogia e Didattica. Pedagogia Interculturale, Sociale e della Cooperazione, 5(2), 1-14. Retrieved from http://rpd. unibo.it/article/viewFile/1987/1369
Rumbaut, R. (1997). Assimilation and its discontents: between rhetoric and reality. International Migration Review, 31(4), 923-960.
Zadra, F. (2014). Convivere nella diversità. Competenze interculturali e strumenti didattici per una scuola inclusiva. Retrieved from http://www.eurac.edu/en/research/autonomies/minrig/Documents/Diversity4Kids/Convivere%20nella%20 diversit%C3%A0-Franca%20Zadra.pdf
Carrubba, M.C. (2015). Tecnologie per l’inclusione e la promozione del benessere a scuola. TD Tecnologie Didattiche, 23(3), 190-192. Retrieved from www.tdjournal.itd.cnr.it/article/download/822/740
CD/LEI – Centro di Documentazione/Laboratorio per un’Educazione Interculturale. (2006). L’accoglienza degli alunni stranieri a scuola. Retrieved from http://www.comune.bologna.it/media/files/accoglienza_alunni_stranieri.pdf
CD/LEI – Centro di Documentazione/Laboratorio per un’Educazione Interculturale. (2008). La mediazione culturale in ambito scolastico. Retrieved from http://www.comune.bologna.it/media/files/la_mediazione_culturale.pdf
CNEL - Consiglio Nazionale dell’Economia e del Lavoro. (2009). Le aspettative delle famiglie immigrate nei confronti del sistema scolastico italiano. Retrieved from http://www.cnel.it/271?shadow_documento_altri_ organismi=3302
Conferenza delle Regioni e delle Province Autonome (2009). Riconoscimento della figura professionale del Mediatore interculturale, 09/030/CR/C9. Retrieved from http://www.edscuola.it/archivio/scuole/sacchi/ mediatoreItercult.pdf
DfES. (2003). Aiming High: Raising the Achievement of Minority Ethic Pupil. Retrieved from https://www.education. gov.uk/consultations/downloadableDocs/213_1.pdf
Favaro, G. (2010). Per una scuola dell’inclusione. Retrieved from http://www.cremi.it/pdf/per%20una%20scuola%20 dell’inclusione.pdf
Favaro, G., & Papa, N. (2009). Non uno di meno. Le ragazze e i ragazzi stranieri nella scuola superiore. Retrieved from http://www.italiano.rai.it/territorio/regioni/Lombardia/provMilanoNonUnoDiMeno/lescuoledellxintegrazione.pdf
Fiorucci, M. (2010). Formazione, nuove tecnologie e interculturalità. In R. Roig Vila & M. Fiorucci (Eds.). Claves para la investigacìon y calidad educativas. La integraciòn de las Tecnologìas de la informacìon y la Comunicacìon y la Interculturalidad en las aulas/Strumenti di ricerca per l’innovazione e la qualità in ambito educativo. Le Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione e L’Interculturalità nella scuola. Alcoy, Spain & Roma, Italy: Marfil & Università degli Studi Roma Tre. Retrieved from http://www.edutic.ua.es/wp-content/uploads/2012/06/ Claves-para-la-investigacion_137_149-Cap-12.pdf
IDOS. (2016). Dossier Statistico Immigrazione. Roma, Italy: Centro Studi e Ricerche IDOS.
ISTAT – Istituto Nazionale di Statistica. (2016). L’integrazione scolastica e sociale delle seconde generazioni. Anno 2015. Retrieved from http://www.istat.it/it/archivio/182866
Italia Lavoro. (2016). Rapporti sulle principali comunità straniere presenti in Italia. Roma, Italy: Programma La Mobilità Internazionale del Lavoro.
Mazzola, C. (2006). Il dialogo interculturale: fondamenti pedagogici e percorsi didattico/educativi. Retrieved from http://digilander.iol.it/unpa/intercultura.ppt
MIUR – Ministero dell’Istruzione dell’Università e della Ricerca. (2014). Linee guida per l’accoglienza e l’integrazione degli alunni stranieri. Retrieved from http://www.istruzione.it/allegati/2014/linee_guida_integrazione_ alunni_stranieri.pdf
MLPS, Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (2014). Filo diretto con le seconde generazioni. Il nostro manifesto in 10 punti. Paper presented at the Conference on Gli attori dell’integrazione: paesi d’origine, comunità e associazioni. Roma, Italia. Retrieved from http://www.integrazionemigranti.gov.it/Areetematiche/ SecondeGenerazioni/Documents/Manifesto_def.pdf
Parmigiani, D. (2010). Intercultura, tecnologia e rete. Progettare l’apprendimento straniero. Ricerche di Pedagogia e Didattica. Pedagogia Interculturale, Sociale e della Cooperazione, 5(2), 1-14. Retrieved from http://rpd. unibo.it/article/viewFile/1987/1369
Rumbaut, R. (1997). Assimilation and its discontents: between rhetoric and reality. International Migration Review, 31(4), 923-960.
Zadra, F. (2014). Convivere nella diversità. Competenze interculturali e strumenti didattici per una scuola inclusiva. Retrieved from http://www.eurac.edu/en/research/autonomies/minrig/Documents/Diversity4Kids/Convivere%20nella%20 diversit%C3%A0-Franca%20Zadra.pdf