Artificial Intelligence and the paradigm shift of teachers’ role
V. 32 N. 1 (2024)
General Issue
V. 31 N. 3 (2023)
Children’s Learning with Digital Technologies
V. 31 N. 1 (2023)
Neuroscienze Educative
V. 30 N. 3 (2022)
Numero tematico su
Neuroscienze Educative
Vol 30 No 3 (2022)
Negli ultimi anni la ricerca sulle neuroscienze ha iniziato ad avere un impatto sulla formazione, ampliando le teorie dell'apprendimento con interessanti risvolti anche dal punto di vista operativo e pratico. Già nel 2017, l'Organizzazione per la cooperazione e lo sviluppo economico (OCSE) ha suggerito che la tecnologia e le neuroscienze sono due aree chiave di sviluppo per l'istruzione, in quanto la considerazione del funzionamento del corpo-cervello degli studenti può supportare lo sviluppo di migliori metodologie di insegnamento e tecnologie potenziate pratiche di apprendimento; tuttavia, l'integrazione dei risultati della ricerca neuroscientifica nella teoria e nella pratica educativa, evitando applicazioni dirette e semplicistiche, è ancora una questione aperta.
Argomenti vari
V. 30 N. 2 (2022)
Vol. 30 N. 2 (2022)
Una pedagogia della cura: approcci critici umanizzanti all’insegnamento e all’apprendimento con la tecnologia
V. 30 N. 1 (2022)
In this introduction to the special issue on “A pedagogy of care”, we, the special issue editors, share our own
critical approaches to humanizing teaching with technology in the past few years – going back to before
the pandemic – that led to the special issue. As the world “pivoted online”, and technology was taken for
granted as essential in education, we, along with critical scholars, pushed back against dominant assertions
about how central technology would be in teaching and learning contexts. Identifying the need to address
care in a time when neoliberalism has normalized the involvement of big tech in education, reflecting on the
pandemic, this issue includes seven articles (including this introduction) covering a range of national and
international perspectives on care, including critiques of digital technology; recognition of emotional labor;
connecting/curating resources for teachers; the importance of cultivating a sense of purpose; moving past
binary thinking; and linking care and equity. Across all seven articles, we focus on the act of caring–imagining
education as a process of love, community, and attention.
TECNOLOGIE A SUPPORTO DELL'APPRENDIMENTO DEI PROFESSIONISTI SANITARI
V. 29 N. 3 (2021)
Argomenti Vari
V. 29 N. 1 (2021)
Promoting social inclusion through educational technology
V. 28 N. 3 (2020)
Numero Speciale "Promuovere l’inclusione sociale attraverso le tecnologie didattiche"
Innovazione nella Formazione Iniziale degli Insegnanti
V. 28 N. 2 (2020)
Special Issue "Innovazione nella Formazione Iniziale degli Insegnanti"
Quale ruolo giocheranno l'Intelligenza Artificiale e in generale le tecnologie nei processi di insegnamento/apprendimento? L'intelligenza artificiale supporterà il lavoro degli insegnanti o lo sostituirà?
Argomenti vari
V. 28 N. 1 (2020)
Dossier: Quality Issues in Online Higher Education
V. 27 N. 3 (2019)
Dossier: Quality Issues in Online Higher Education
Digital games and learning
V. 27 N. 2 (2019)
Technologies as assessment change agents
V. 27 N. 1 (2019)
This is the second of two IJET special issues devoted to the relationship between technology and assessment. In the previous editorial (IJET, vol.26, n.3) we highlighted the relative lack of research investigating the relationship between assessment and technology. Hence, the aim of these two issues is to fill the gap by promoting reflection on the technology-assessment relationship and by fostering debate, discussion and sharing of ideas amongst researchers and practitioners.
Technology as a support to traditional assessment practices
V. 26 N. 3 (2018)
Dossier: Educational technology and Tangible-Intangible Cultural Heritage
V. 26 N. 2 (2018)
Dossier